okt012020

Multireligiøst israelsk orkester skaper begeistring i den arabiske verde

Multireligiøst israelsk orkester skaper begeistring i den arabiske verden

Firqat Alnoor Orchestra består av jødiske, muslimske, kristne og drusiske musikere. Deres instrumentale coverversjon av en emiratisk hit har skapt begeistring i den arabiske verden. Flere tusen har delt videoklippet, inkludert Emiratenes kulturminister.

Av Kjetil Ravn Hansen - 29. september 2020 kl. 17.23

Det multireligiøse israelske orkesteret Firqat Alnoor Orchestra har begeistret den arabiske verden etter at de utga en instrumentalversjon av en emiratisk hit. Det skriver avisen Yediot Ahronot.

Firqat Alnoors musikalske leder Ariel Cohen har arrangert instrumentalversjonen av sangen Aheibak, skrevet av den emiratiske musikeren Hussain al-Jassmi til ære for Abraham-avtalene som ble inngått 15. september mellom Israel, De Forente Arabiske Emirater og Bahrain.
Les MIFFs artikler om avtalene her.

Den israelske kunstneriske lederen Ronen Peled Hadad har lagd en video til sangen, filmet med en drone på skyskraperen Azrieli Tower i Tel Aviv.

I videoen ser man Tel Aviv og orkesterets medlemmer som flagger med israelske og emiratiske flagg og slipper ut hvite duer mot himmelen, som symbol på freden mellom landene.

Videoklippet har fått flere hundre tusen kommentarer på tvers av ulike sosiale medier og er blitt delt flere tusen ganger på Twitter og i WhatsApp-grupper i Emiratene og Bahrain.

Den emiratiske kultur- og ungdomsministeren Noura Al Kaabi har også delt klippet på Twitter:

Firqat Alnoor Orchestra ble stiftet i 2013 av Hana Ftaya. Musikerne i orkesteret er jøder, muslimer, kristne og drusere. Orkesteret har som formål å fremme klassisk arabisk og orientalsk musikk i israelsk kultur. De spiller musikk fra Egypt, Syria, Libanon, Irak, Algerie, Tunesia, Marokko, Vest-Sahara og Mauretania.

– Som et midlertidig språk som bidrar til å føre folk, tro og religioner sammen, ønsker orkesteret å representere staten Israel og klassisk orientalsk musikk i Israel og på internasjonale scener i verden, sier Firqat Alnoor i uttalelse.

Artikkelen er skrevet av Rika Sissi Greenberg for miff.dk og er tilpasset for miff.no av Kjetil Ravn Hansen.

Kilde: Miff.no

sep242020

Oppdagelsen av det andre tempelet viser sameksistens i Israel

Oppdagelsen av det andre tempelet viser sameksistens i Israel

Av Leah Rosenberg - 24. september 2020

Så er det sameksistens i Israel? Vel, detaljene om dette arkeologiske funnet viser at det er det. Og det er ikke på grunn av det de fant.

Sameksistens i Israel

Det er mange fantastiske ting ved oppdagelsen av dette eldgamle rituelle badet fra andre tempeltid. Den israelske reiselederen forklarer det i denne videoen, (se link). Men det er noe annet hun sa som var så viktig. Det handlet om sameksistensen i Israel. Det handlet om det faktum at en israelsk arabisk arkeolog var den som ønsket å hjelpe det jødiske folket med å bevare sin historie. Det var det faktum at en israelsk arabisk arkeolog avdekket ritualbadet.

Hvordan er det for "apartheid?" Det er en vits å kalle Israel en apartheidstat! Alt du trenger å gjøre er å gå til flyplassen etter landing og se at araberne vil gå i samme eksakte etasjer som israelere. Alt du trenger å gjøre er å gå inn på en hvilken som helst kafé, butikk eller legekontor og se at arabere spiser og jobber på de samme stedene som jødene er. Det trenger ikke være noe geni for å se at ingenting i Israel er apartheid.

Oppdage mens du bygger

Noe annet som er så fascinerende med funn i Israel, er at mange eldgamle funn skjer under "vanlig" bygging og konstruksjon. Denne saken var ikke den eneste. Oppdagelser har blitt gjort mens folk reformerte huset sitt. Dødehavsrullene ble oppdaget "ved et uhell."

Du kan ikke ignorere historikken. Alle hemmelighetene er begravet i Israels jord. Alt er der for å fortelle sannheten. Tusenvis av år med jødisk historie gjør fremdeles vei til moderne historie. Det er virkelig mirakuløst og utrolig.

Noen kan prøve å benekte det, men jo mer de benekter det, jo mer blir sannheten avdekket

Kilde: Israel Unwired

sep152020

Bahrain slutter seg til UAE-Israel fredsavtale, mens "palestinere" avviser fred

Bahrain slutter seg til UAE-Israel fredsavtale, mens "palestinere" avviser fred

Av Micha Gefen - 13. september 2020

Ingenting vil gjøre "palestinerne" lykkeligere akkurat nå enn å kunne våkne opp fra dette marerittet de lever gjennom. Ikke bare har De forente arabiske emirater inngått fred med Israel, men Bahrain ser ut til å bli med på den spirende Abrahamsavtalen.

Men dette er ikke mareritt. Dette er virkeligheten, og virkeligheten forteller "palestinerne" at deres fortelling kollapser. Tross alt fortsetter de å hevde at det ikke vil være fred i Midt-Østen før deres klagemål er løst, men det ser ut til at Golfstatene er uenige.

Det UAE og Bahrain sier (og Oman og Saudi-Arabia også), er faktisk at de er lei av å hylle en falsk fortelling de har blitt dratt med på å støtte i den nå nedlagte pan-arabiske bevegelsen.

Disse Gulfstatene har lite likheter med de "palestinske" araberne i Levanten. Golflandene styres av klaner som har vært i dette området i århundrer, om ikke mer. Mens de "palestinske" araberne er en sammenslåing av arbeidsinnvandrere, som flyttet til den tidligere osmanske regionen for rundt 120 år siden. Visst, er det landsbyer i Judea og Samaria som er eldre, men de fleste kan spores til jødiske landsbyer som ble tvangsomvendt, da muslimene ankom landet Israel for mer enn 1300 år siden.

I virkeligheten har nå "palestinerne" liten innflytelse. Ledelsen deres vet det, og det gjør også den vestlige verden.

Kilde Israel Unwired

sep102020

Arabisk-israelsk samarbeid til nye høyder: Vurderer romferd i sammen

Arabisk-israelsk samarbeid til nye høyder: Vurderer romferd i sammen

Israel og De forente arabiske emirater har allerede snakket om samarbeide for å sende astronauter ut i verdensrommet.

Av Conrad Myrland - 1. september 2020 kl. 16.41

Det melder journalist Amichai Stein ved den israelske nasjonale kringkastingen (Kann) på Twitter 1. september.

– Som del av vitenskapelig samarbeid mellom Israel og De forente arabiske emirater, har delegasjonene samtalt om muligheten for å sende en astronaut eller flere astronauter ut i verdensrommet sammen. Delegasjonen ble enige om å undersøke saken nærmere i de kommende måneder, skriver Stein.

Shai Lee Spiegelman er direktør for det israelske vitenskaps- og teknologidepartementet. Han drøftet saken i et møte med lederen for De forente arabiske emirater romprogram. Det ble også drøftet muligheter for samarbeid om satelitter.

De forente arabiske emirater har allerede et aktivt romprogram, og sendte nylig en romsonde på vei mot planeten Mars. I 2019 var det også en astronaut fra De forente arabiske emirater på den internasjonale romstasjonen ISS.

Kilde: MIFF

sep102020

Israel ser for seg en handel med UAE til 4 milliarder dollar i året

Israel ser for seg en handel med UAE til 4 milliarder dollar i året

En rekke israelske og emiratiske virksomheter har signert avtaler siden normaliseringsavtalen ble kunngjort.

Av REUTERS 7. SEPTEMBER 2020 14:01

Årlig handel mellom Israel og De forente arabiske emirater forventes å nå 4 milliarder dollar, sa en israelsk minister mandag.

Israel og De forente arabiske emirater kunngjorde i august at de ville normalisere diplomatiske forhold i en avtale meglet av Washington.

De forente arabiske emirater har siden kunngjort at de avskaffet en økonomisk boikott mot Israel, og tjenestemenn fra de to landene har sagt at de ser på samarbeid innen forsvar, energi, medisin, turisme, teknologi og økonomiske investeringer.

"Innen tre til fem år vil handelen mellom Israel og De forente arabiske emirater nå 4 milliarder dollar," sa Israels etterretningsminister Eli Cohen til Israels Reshet Bet radiostasjon.

En talsmann for Cohen, Israels tidligere økonomiminister, sa at tallet var årlig og inkluderte forsvarshandel.

Det israelske flyselskapet Israir sa på søndag at det hadde reservert plasser for kommersielle flyreiser fra Tel Aviv til De forente arabiske emirater, for å forberede seg på potensiell turisme.

Lederne for Israels to største banker vil reise til De forente arabiske emirater denne måneden, det første slike besøk siden landene ble enige om å normalisere forholdet.

Kilde Jerusalem Post

Page 1 ... 3 4 5 6 7 ... 21 5 neste »