mandag
mar142022

Skole: Der finnes en løsning

av Sigve Bø

Lederen i Stavanger Aftenblad 09.03.2022 setter fokus på barna som ikke orker å gå på skolen. De utgjør i dag over 20%. I tidligere reportasjer i avisa kunne vi lese om utbrente lærere. De kunne gå til lege og få seg sykemelding og så komme tilbake når de følte seg bedre.

Når kunne et barn som gråter seg i søvn om kvelden og gråter når det går ut dørene hjemme få seg en sykemelding til det følte seg bedre? I årevis har vi fordømt barnearbeid både i gruvene i England og i Østens konfeksjonsindustri, men under dekknavnet skole har vi satt dem i arbeid fra de er seks år med opp-møteplikt og arbeidsplikt. En skole i nærmiljøet møtte sine seksåringer i høst med et skoleregelverk på 25 A4 sider som skulle overholdes, og dertil oppramsing av straffetiltak om reglene ikke ble overholdt. Skolene skal i dag kvalitetssikres som vareleverandører i offshoreindustrien. Vi kan forstå at seksåringene trenger å ha med seg bukseskift på skolen.... I dag må mellom 20000 og 30000 av dem medisineres for å komme seg gjennom skoletiden. Democratic School (DS) i Israel greier å få slutt på denne galskapen. I Norge øker den! Har voksne rett til å sette barna på tvangsarbeid fra de er seks år? Dette er mennesker med vilje og tanker vi må lytte til og respektere. Vi tror de er kunnskapsløse og trenger opplæring i alt mulig. De trenger trolig bare å oppleve seg verdifulle og få utviklingsmuligheter. Våre dyktigste lærere forstår og arbeider så langt det lar seg gjøre i tråd med denne forståelsen.

I en analyse av hvem som greidde seg best gjennom de mest krevende universitets-studiene, ble det i 2016 av MOOC-systemet dokumentert at dette var nettopp elevene fra de israelske DS skolene. Verken Utdanningdirektoratet eller skolerelatert forskning er ukjent med denne sannheten. Men skolen i Norge er blitt en selvgående institusjon hvor de bare evner å flikke på fasaden...

Vi trenger en helt ny plattform av menneskeverd-forståelser til å utvikle våre kommende generasjoner på. En plattform som bærer i hht FNs Barnekonvensjon og Menneskerettigheter, og hvor barn og voksne trives i likeverd og relasjoner. Noen må starte på ny også her i landet! Forskningen fra barnehager dokumentert i Line Melvolds bok Barn er budbringere, som kom ut på Kommuneforlaget i 2019, forteller oss hvor viktig det er at barna har rom for individuell lek. Hvem har rett til å si at dette behovet slutter når barnet er seks år? DS gir barnet rett til denne individuelle leken til de er 15 år, og medisinbruk er så godt som ukjent. Det samme gjelder disse barnas involvering i senere kriminelle handlinger. Barna lærer å ta ansvar for eget liv, og det var disse barnas lærings og forskningspotensial i voksen alder som i 2016 åpnet øynene på dem som administrerer MOOC systemet. I et økonomisk perspektiv er her trolig milliarder å hente både i innsparing og i økt produktivitet.

Det vil trolig kunne bli til hjelp for de lidende og skoletrette barna om du kjenner fem personer du kan dele denne lille artikkelen med. Du finner den også på http://netanyaforeningen.no/

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:

Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
« Nyhetsbrev nr. 1/2022 | Main | Holocaustdagen markeres 27. januar 2022 »