torsdag

Utenriksminister Brende deltar i Shimon Peres sin begravelse

Presseinformasjon

Utenriksminister Brende deltar i Shimon Peres sin begravelse

Utenriksminister Børge Brende vil fredag 30. september delta i begravelsen til Israels tidligere president Shimon Peres i Jerusalem.

- Shimon Peres var en visjonær leder og han viet store deler av sitt liv til å arbeide for fred i Midtøsten. Helt til det siste engasjerte han seg for å skape en fredelig fremtid i Midtøsten, sier utenriksminister Brende.

Shimon Peres ble valgt inn i den israelske nasjonalforsamlingen Knesset i 1959. Han hadde en rekke sentrale verv og var blant annet president, statsminister og utenriksminister. Gjennom sitt sterke engasjement i Oslo-prosessen for fred mellom israelere og palestinere ble han godt kjent med Norge og han hadde mange venner i Norge. I 1994 fikk Shimon Peres sammen med Yasir Arafat og Yitzhak Rabin Nobels fredspris. Hans siste besøk i Norge var i 2014, da han var her på statsbesøk.

- Mine tanker går til Shimon Peres sin familie og til Israel. Jeg vil vise Shimon Peres en siste ære ved å delta på begravelsen i Jerusalem. Det er viktigere enn noensinne at verdens ledere inspireres av hans store mot og engasjement for fred, sier utenriksminister Brende.

Pressekontakt: underdirektør Kristin Enstad telefon 48 26 8835 (med på reisen)

torsdag
sep292016

Netayaforeningen kondolerer i forbindelse med Shimon Peres bortgang

"- Det er med stor sorg jeg har mottatt budskapet om tidligere president Shimon Peres bortgang. Med ham har vi mistet en stor statsmann og en modig politiker som aldri ga slipp på visjonen om fred i Midtøsten. Peres beholdt sitt engasjement og pågangsmot til det aller siste, sier statsminister Erna Solberg.

- Jeg mottok president Shimon Peres under hans besøk til Norge i 2014. Han var særlig opptatt av å engasjere ungdom i kampen for en fredelig fremtid for Midtøsten. Ungdom som opplever håp, anerkjennelse og deltakelse i samfunnet er den viktigste nøkkelen til fred i regionen. Denne visjonen viet Shimon Peres sine siste år til, sier statsminister Solberg.

Shimon Peres ble i 1994 sammen med Yasir Arafat og Yitzhak Rabin tildelt Nobels fredspris for sitt mot og sin innsats for å skape fred mellom israelere og palestinere. Hans samlede politiske karriere strakte seg over nærmere 70 år. Han har blant annet tjent som statsminister og president i Israel.

- Mine tanker går i dag til Peres sin familie og til Israel som har mistet en stor leder. Statsmannen og nobelprisvinneren Peres sin innsats for fred bør inspirere oss alle."

Netanyaforeningen vil med dette også utrykke sin dypeste kondolanse til Israel og Peres sin familie i forbindelse med Shimon Peres bortgang.

aug142016

Netanyaforeningen gratulerer

Netanyaforeningen gratulerer Yarden Gerbi fra Netanya som ble den første israelske idrettsutøver som vant medalje i Rio-OL. Hun vant bronsemedalje i judo. Nå dedikerer hun seieren til ofrene for terrorangrepet under München-OL i 1972.

Mer om denne begivenheten kan leses her:

mai102016

Netanyaforeningens Nyhetsbrev nr. 1/2016

Netanyaforeningens Nyhetsbrev nr. 1/2016 er nå postet på nett.

Dette kan leses her: http://netanyaforeningen.no/display/ShowFiles?moduleId=12099049&directoryId=2186479

onsdag
mar022016

Markering av 20 år med vennskapsbyavtale i Stavanger bystyre

I anledning av at Stavanger i inneværende år har hatt vennskapsbyavtaler med både Nablus og Netanya i 20 år, ble dette markert i Stavanger bystyre mandag 29. februar 2016.

Foreningene hadde fått 3 minutter taletid hver.

Vedlagt finner dere formannens lille tale i anledningen.

Page 1 2 3 4 5 ... 14 5 neste »