Stavanger og Netanya har vært vennskapsbyer siden 13. august 1996.

Netanya er én av Stavangers elleve vennskapsbyer. Kommunen har valgt å la private vennskapsbyforeninger ha ansvaret for at arbeidet og kontakten blir opprettholdt. Stavanger kommune bidrar med midler til dette arbeidet, da en anser det som viktig at kommunen har kontakter internasjonalt, både i kulturliv og næringsliv.

Det er meningen at vennskapsbyforeningene skal virke som katalysatorer, for utveksling av kultur og næringsliv.

Netanyaforeningen er en religiøs- og partipolitisk nøytral organisasjon som arbeider med å skape kontakt mellom mennesker, organisasjoner og næringsliv i Stavanger og Netanya.

Stavanger og Trondheim, som har vennskapsbyavtale med Petah Tikva, er de eneste byene i Norge som har vennskapsby i Israel.