torsdag
mar142019

Tre hundre samlet til festmøte for norsk-israelsk samarbeid

Av Conrad Myrland 12. mars 2019

Norges ambassadør i Israel, Jon Hanssen-Bauer, og Israels ambassadør i Norge, Alon Roth, var hovedtalerne på møtet.

Mandag 4. mars arrangerte Norsk-Israelsk Handelskammer, MIFF Stavanger og Netanyaforeningen et festmøte for norsk-israelsk handelskammer. Her kan du se noen av høydepunktene.

– Norge må ikke overse israelsk teknologi, sa Jon Hanssen-Bauer, Norges ambassadør i Israel.

ISRAELSK FIRMA VIL REVOLUSJONERE DIABETESBEHANDLING

Det biofarmasøytiske israelske selskapet Kadimastem håper å revolusjonere diabetesbehandling og gjøre nåler til en fortid for insulinavhengige pasienter ved å skape en in-body-enhet som skaper insulin alene, skriver Israel21c. Diabetes er en metabolsk lidelse der det er overflødig nivå av sukker i blodet.

Det er to hovedtyper – type 1 diabetes oppstår når bukspyttkjertelen ikke kan skape nok insulin, hormonet som har ansvar for å senke sukkernivåene i blodet, mens type 2 diabetes oppstår når cellene blir resistente mot insulin.

Siden kroppene deres ikke kan produsere det nødvendige insulinet, må alle personer med type 1-diabetes få insulin fra en ekstern kilde. Omtrent 30 prosent av type 2 diabetes pasienter blir insulinavhengige. Samlet sett står den globale insulinavhengige befolkningen på over 100 millioner mennesker.

Tradisjonell medisin løser dette store problemet ved å gi insulininjeksjoner. Dette innebærer vanligvis at pasienter måler blodsukkernivået og injiserer seg flere ganger om dagen – definitivt livreddende, men også et problem.

En mer avansert terapi som ble demonstrert tilbake i 1999, viste at implantering av sunne øyceller hos personer med diabetes frigjorde dem fra insulininjeksjoner og glukoseovervåking, skriver Israel21c. Denne metoden var revolusjonerende, men den var avhengig av organdonasjoner. Derfor er det ikke en ideell løsning.

Det er her Kadimastem ønsker å komme inn. I stedet for å få folk til å vente på organdonasjoner, planlegger firmaet å skape de nødvendige cellene fra menneskelige embryonale stamceller.

“Disse cellene kan bli til et hvilket som helst vev du liker. Det som er bra med disse cellene er at du uendelig kan formere dem», sier Kfir Molakandov, Kadimastems diabetesprosjektleder: “Vi har dette råmaterialet, og vi vet i dag hvordan man skal ta disse cellene og gjøre dem til insulinproduserende celler.” Originalartikkelen kan leses her

mar062019

Hva skjer når norsk ungdom møter israelsk ungdom?

Hanna Svege fra Stavanger deler her sine erfaringer fra elevutvekslingen mellom ungdom i Netanya og Stavanger

"Personlig relasjon mellom israelske og norske ungdommer er utrolig viktig,"

sier tiendeklassingen Hanna Svege fra Stavanger.

På møte mandag 4. mars fortalte hun om elevutvekslingsprogrammet mellom Netanya og Stavanger.

La deg inspirere! Du kan se videoen her

Nyhetsbrev #1 2019

Netanyaforeningens nyhetsbrev er nå ferdig.

Du kan lese det her:

Hilsen fra Netanyaforeningen

fredag
feb222019

Samarbeidet Norge - Israel

Fellesmøte med to ambassadører i Lagerveien 21, Stavanger: Samarbeidet Norge-Israel

Mandag 4. mars kl. 19:00 inviterer MIFF Stavanger, Norsk-Israelsk Handelskammer og Netanyaforeningen til et åpent møte med Norges ambassadør i Israel og Israels ambassadør i Norge.

Temaet er samarbeidet mellom Norge og Israel.
Norges ambassadør i Israel, Jon Hanssen-Bauer, og Israels ambassadør i Norge, Alon Roth, vil holde tale.

Møtet arrangeres av MIFF Stavanger, Norsk-Israelsk Handelskammer og Netanyaforeningen.

Gratis inngang!
Velkommen!

Arr. Norsk Israelsk Handelskammer sammen med MIFF og Netanyaforeningen

Page 1 ... 5 6 7 8 9 ... 21 5 neste »