fredag
des102021

Fra jubileumsbladet 25 år: Terrorofre til Stavanger I påsken 2002 var vi en liten gruppe israelsvenner på tur i Netanya. Da skjedde det grusomme angrepet på Park Hotel hvor 30 stk ble drept. Vi var i begravelsen til to av dem. Det gjorde dypt inntrykk. Senere ble det enda flere terrorangrep. Israelvenner i Norge snakket sammen. «Hva kan vi gjøre?».

Terrorofre til Stavanger

I påsken 2002 var vi en liten gruppe israelsvenner på tur i Netanya.

Da skjedde det grusomme angrepet på Park Hotel hvor 30 stk ble drept. Vi var i begravelsen til to av dem. Det gjorde dypt inntrykk. Senere ble det enda flere terrorangrep. Israelvenner i Norge snakket sammen. «Hva kan vi gjøre?».

En ide fra Arne Husveg og Arne Karlsen, daværende leder av Netanyaforeningen, var å invitere til Norge noen av dem som hadde mistet noen, og/eller var skadet selv, og vise dem vennskap i et fint og fredelig land.

Ville det være det økonomisk mulig?

Det viste seg å være mange som ville hjelpe. Noen stilte buss til disposisjon, andre drivstoff. Alle skulle innkvarteres privat og på Hidra var der hytter til disposisjon for utflukt. Etter kontakt med administrasjonene i Stavanger og Netanya ble turer planlagt og invitasjoner sendt. I august 2005 ankom første gruppe på 15 personer. Vertskapene var møtt opp på Sola og tok i mot dem med israelske flagg og sang. De langveisfarende såg forsiktig rundt seg. Senere, da vi ble bedre kjent, sa de at de lurte på om det var ekte eller om noen holdt dem for narr.

Allerede på veien hjem skrøt de av fin natur. De tinte opp og smilte mer for hver dag og lot seg begeistre av alt de de fikk se og være med på.

Programmet var tett. Det betydde mye for dem å se at de hadde venner her. Hvor de kom møtte de israelsvenner.

Både på Solborg og på sabbatskvelden fortalte de sine historier og møtte stor sympati.

Det betydde også mye at Stavangers varaordfører, Bjørg Tysdal Moe, tok i mot dem.

Naturen kunne de ikke få rost nok. Alt fra Lysefjorden til fisketurer på Hidra. En som hadde mistet kona si smilte for første gang da han fikk sin første fisk.

En annen fortalte at turen til Norge gjorde mer enn et års terapi.

Sabbatskvelden hvor de deltok med sine historier og israelsk mat ble en festkveld. Også på Solborg gjorde historiene deres dypt inntrykk. Godt rykte ble spredd i Israel. Neste år ville flere komme.

Det ble fem turer i alt. Noen ville komme flere ganger men bare nye fikk bli med. De fleste ble også invitert på gjenvisitt.

Da var det de som laget program for oss, og alle som kunne kom for å møte oss igjen. Mange vennskap ble stiftet, og privat har der vært mange turer frem og tilbake, til glede for begge parter. At folk lot dem bo i sine hjem resulterte i mange hjertelige relasjoner.

Mer om 25 års jubileet for Netanyaforeningen kan leses her

« Israel fant olje og gass - Og god hjelp i Stavanger | Main | Fakkeltog og markering av Krystallnatten 9. november 2021 »