fredag
jan252019

Markering av Holocaustdagen

Den internasjonale Holocaustdagen markeres søndag 27. januar kl. 16.00 ved det jødiske minnesmerket på Eiganes gravlund.

Publisert: 23.01.2019 Av: thomas.bore.olsen

På markeringen blir det tale ved varaordfører Bjørg Tysdal Moe, kransenedleggelse og musikalsk innslag.

Om Holocaustdagen

FN har vedtatt at 27. januar skal være den internasjonale Holocaustdagen. Siden 2006 har mennesker i Stavanger og andre steder i Norge og verden vært samlet for å minnes ofrene i Holocaust. I løpet av 2. verdenskrig myrdet den nazistiske staten minst seks millioner jøder i systematiske massedrap. Nærmere 800 jøder ble deportert fra Norge. 22 av disse hadde tilknytning til Rogaland, kun to overlevde. Den yngste, Sam Becker, var to år gammel da han ble drept i Auschwitz 3. mars 1943. Navnene til hver og en av disse 22 er inngravert på minnesmerket på Eiganes.

Se her

lørdag
sep012018

NY BOK PRESENTERER ISRAELSK INNOVASJON

Fra kirsebærtomater til Arrows ballistiske missilforsvar: en ny bok om israelsk innovasjon gir leserne muligheten til å oppdage bemerkelsesverdige israelske oppfinnelser som har hatt en global innvirkning, skriver Israel Hayom. Blant oppfinnelsene i “Israels innovasjon”, en bok fra Israels innovasjonsmyndighet, er Iron Dome-rakettforsvaret, USB-flash-stasjonen, innovative vannavsaltingsteknologier, kerrytomater, Arrow-ballistiske missilforsvar, multippel sklerose medisin Copaxone og drypp vanning, for å nevne noen få.

“Takket være anerkjennelsen av viktigheten av forskning, utvikling og hovedsakelig menneskelig kapital, har vi blitt en kilde til kreativitet og innovasjon og et teknologisk drivhus som er en inspirasjon for hele verden og en kilde til nasjonal stolthet», sier den israelske økonomiministeren Eli Cohen. “Israel har siden begynnelsen anerkjent viktigheten av forskning, utvikling og innovasjon for sin eksistens og velstanden til staten. I dag er Israel også første i verden i investeringer på disse feltene,” sier han.

Ifølge Israels innovasjonsmyndighetsdirektør Aharon Aharon er “Israel kjent over hele verden som” oppstartnasjon “, en nasjon hvor innovasjon, entreprenørskap og gjennombruddsteknologier gir velstand og økonomisk vekst. «Mange turister kommer til Israel for å se fortiden, investorer kommer til Israel for å se fremtiden. Takket være entreprenørene og oppfinnerne bak disse produktene, er vi kjent som “innovasjonsnasjonen,” slår han fast. “Israelsk innovasjon” kommer i både tospråklige hebraisk-engelske og kinesiske utgaver. En utgave av boka er nå tilgjengelig for allmennheten på Israels innovasjonsmyndighets nettsted.

Netanyaforeningen gratulerer!

Kilde: http://www.nihk.org/2018/08/12/ny-bok-presenterer-israelsk-innovasjon/

mandag
jul302018

Arne Karlsen er død

Meddelelse:

Vi vil herved meddele at Netanyaforeningens tidligere formann, Arne Karlsen døde brått den 11. juli 2018. Han ble begravet fra Revheim kirke den 19. juli 2018.

Arne Karlsen startet Netanyaforeningen i 1996 og satt som formann i mer enn 15 år. Han bygget opp en entusiastisk medlemsmasse som siden har vært foreningens grunnlag for eksistens og drift.

Netanyaforeningen minnes hans banebrytende arbeid med stor takk.

All ære til Arne Karlsens minne.

For Netanyaforeningen

Kjersti Inga Haaland

jan212018

Holocaustdagen 2018 i Stavanger

Holocaustdagen 2018 i Stavanger

Det blir markering av Holocaustdagen på Eiganes gravlund fredag 26.januar

kl 12.  Da blir en klasse fra Kannik skole med, og vi har en seremoni som

i fjor. Det blir musikk, jeg har en kort tale og navnene  på

minnesmerket leses opp og lys tennes for hver enkelt.

Lysene skal brenne også den 27.januar som er  Holocaustdagen. Vi må markere på fredag for å

få med elever fra Kannik, det er viktig for at historien ikke skal glemmes.

Håper du kan spre informasjonen videre.

GOD HELG!

Hilsen

Bjørg Tysdal Moe

torsdag
sep072017

Netanyaforeningen inviterer til Sabbatskveld

Netanyaforeningen

inviterer til Sabbatskveld

fredag 15 september kl 19:00

i Villastuen på Solborg.

Elever og lærere fra Netanya deltar.

Håper å se deg. Ta gjerne med venner.

Ingen påmelding.

Inngangspenger kr 100 pr pers. for medlemmer.

Ikke medlemmer kr 150.

Medlemskap kan tegnes på stedet.

Mer om besøket fra Netanya kan leses her i Nyhetsbrev 2017 #2

Page 1 ... 6 7 8 9 10 ... 21 5 neste »