torsdag
apr262012

Det nyvalgte styret for 2012

Ved siste årsmøte i Netanyaforeningen ble der til dels store utskiftninger. De som er å takke for lang og trofast tjeneste i foreningen og som nå har gitt sine styreplasser til andre er Jofrid Hansen, John Arne Haaland, Trond Otto og Aud Soldal. Mange både i Stavanger og Netanya er takknemlige for jobben dere har gjort i styret for Netanyaforeningen.

De som er tilbake er Arne Karlsen, Trygve Brekke, Torgeir Riska og Sigve Bø. Jacob Hansen har fortsatt en trygg hånd på regnskapet og kontantbeholdningen. De nye som kom inn i styret er Marit Svendsen, Torild Garborg og Kjersti Inga Haaland. Vi er takknemlige for at de har sagt seg villige til å bruke av sin tid for å styrke Stavangers kontakter med Netanya og Israel.

Arne Karlsen ba om avløsning som formann. Sigve Bø har overtatt den jobben. Arne og de som har forlatt styret vil få sin fortjente takk for lang og trofast innsats på neste Sabbatskveld. Denne blir i Madla bydelshus 31. august.

mar272012

Vladimir Putin kommer til Netanya

I følge den israelske avisen HaAretz planlegger Russlands påtroppende president, Vladimir Putin, å besøke Israel i juni i år. Putin, som tiltrer som president 7. mai, skal ha uttrykt et ønske om å komme til Netanya for å avduke et monument til minne om jødiske soldater som tjenestegjorde i Den røde armé under andre verdenskrig.

Putin fikk over 60 prosent av stemmene ved det russiske presidentvalget i begynnelsen av mars. I en samtale med Putin etter at valgresultatet ble klart, skal Israels statsminister, Benjamin Netanyahu, ha invitert Putin til Israel. Netanyahu og Putin møtte hverandre i Moskva i februar 2010 og det var under dette møtet at de to lederne kunngjorde planene om å reise et monument i Netanya til minne om de jødiske soldatene som tjenestegjorde i Den røde armé under andre verdenskrig. Monumentet er formet som en labyrint og er designet av tre russiske kunstnere.

Forrige gang Putin besøkte Israel var i april 2005.

Benjamin Netanyahu og Vladimir Putin. Foto: USA Today

onsdag
mar212012

Israel National Trail går gjennom Netanya

Foto: Torgeir RiskaIsrael National Trail er en tursti som krysser hele landet Israel på langs. Å gå gjennom National Trail, eller Shvil Israel, er en ny, fin måte å oppleve Israel på. Den strekker seg cirka 950 kilometer fra Dan, nær den libanesiske grensen i nord, til Eilat i sør. Hele turen fra nord til sør tar gjennomsnittlig 45 dager, men de fleste vandrerne går bare en del av den. Den går gjennom forskjellige naturlige faunaer, som er unike for Israel: Fjell, byer, hav og strender, ørkener og arv, arkeologi og religiøse steder hellige for alle monoteistiske religioner, for å nevne noen. Veien slynger seg langs de vakre strendene i Netanya. Turgåere finner her vakre strender med fascinerende promenader med underholdning og servering der turgåere kan få mat og vann for veien videre. I Netanya finnes det også en fastboende "trail engel" som tilbyr assistanse og losji i hjemmet sitt for vandrerne.

Foto: Torgeir RiskaTurgåere på stien kommer inn i det nordlige Netanya fra Beit Yanai Beach og følger strandsiden, opp på klippene og videre langs kystlinjen forbi Hotel Blue Bay Beach, vanntårnet, forbi den ortodokse Zanz Beach og videre på promenaden forbi Amphiteater og Haatzmaut Square. Ferden fortsetter sørover på promenaden forbi Hotel Carmel og Winter Pond - et naturlig vann, og Iris Reserve hvor de sjeldne Irisblomstene er i sin fulle prakt i februar og mars. Derfra sørover gjennom sanden til Poleg Beach som grenset opp til den forhenværende kjente språkskolen Ulpan Akiva.

For dem som er interessert, finnes videoer og mer detaljert stoff på www.israelnationaltrail.com.

Den israelske turgåers bønn lyder så: "Måtte National Trail og dens turgåere bli velsignet!"

onsdag
mar072012

eBay satser i Israel

Nylig ble tre israelske selskaper kjøpt opp av eBay. Nå legger selskapet frem sine videre planer for virksomheten sin i Israel.

eBay ble etablert i San Jose i California i 1995 og er kanskje mest kjent for å stå bak nettstedet eBay.com som driver med nettauksjon og netthandel. Nettstedet har over 100 millioner brukere. Selskapets antatte verdi er på 68 milliarder dollar og inntekten siste kvartal i 2011 var på 11,6 milliarder dollar, noe som innebærer en økning på 35 prosent fra samme periode i 2010.

eBay har besluttet å slå sammen sine to sentre, som ligger i Netanya og Tel Aviv, til ett utviklingssenter. Hovedaktiviteten vil foregå i Netanya, og delvis i Tel Aviv, men selskapet er på jakt etter nye lokaler som kan romme hele virksomheten.

Den nye satsingen til eBay betyr flere arbeidsplasser - primært innenfor ingeniørfaget.

feb122012

Netanya som attraktivt møbelsenter

Foto: The Jerusalem PostIkea i Netanya ble et trekkplaster da den første butikken ble åpnet for noen år siden. Ingen hadde forestilt seg den suksessen det ble. Ikke bare for Ikea, men også for de omliggende områdene. Folk kom langveis fra for å handle der. En venn av meg fortalte at et par fra Jerusalem kom et par timer forsinket til et bryllup i Netanya. Unnskyldningen var visstnok logisk nok: "Når vi kom helt fra Jerusalem, så er det jo klart at vi måtte først innom Ikea."

Ikea brant dessverre ned til grunnen i februar 2011. 400 mistet dermed arbeidet. Imidlertid forventes åpningen etter gjennoppbyggingen på forsommeren i år.

Imidlertid har møbelgiganten Kika åpnet et senter like i nærheten som er den første i Israel. Med 32 butikker i Østerrike og ytterligere 22 spredt over hele Sentral- og Øst-Europa, er Kika en av Europas ledende varemerker innen møbelbransjen. En stor folkemengde begynte å samle seg 3 timer før åpningen og de første 100 kundene fikk hver sin fotskammel. Nærmere 20 000 besøkte senteret i løpet av den første dagen.

Ordfører Miriam Feirberg-Ikar har lagt forholdene godt til rette for at slike populære møbelgiganter skal trekke folk fra hele Israel til Netanya. Hun har med denne velviljen gjort Netanya til det ledende møbelsenteret i landet. Alle ser nå frem til den forestående gjenåpningen av Ikea, ikke minst de 400 som igjen får sitt arbeide der.