mar272012

Vladimir Putin kommer til Netanya

I følge den israelske avisen HaAretz planlegger Russlands påtroppende president, Vladimir Putin, å besøke Israel i juni i år. Putin, som tiltrer som president 7. mai, skal ha uttrykt et ønske om å komme til Netanya for å avduke et monument til minne om jødiske soldater som tjenestegjorde i Den røde armé under andre verdenskrig.

Putin fikk over 60 prosent av stemmene ved det russiske presidentvalget i begynnelsen av mars. I en samtale med Putin etter at valgresultatet ble klart, skal Israels statsminister, Benjamin Netanyahu, ha invitert Putin til Israel. Netanyahu og Putin møtte hverandre i Moskva i februar 2010 og det var under dette møtet at de to lederne kunngjorde planene om å reise et monument i Netanya til minne om de jødiske soldatene som tjenestegjorde i Den røde armé under andre verdenskrig. Monumentet er formet som en labyrint og er designet av tre russiske kunstnere.

Forrige gang Putin besøkte Israel var i april 2005.

Benjamin Netanyahu og Vladimir Putin. Foto: USA Today

« Det nyvalgte styret for 2012 | Main | Israel National Trail går gjennom Netanya »