feb122012

Netanya som attraktivt møbelsenter

Foto: The Jerusalem PostIkea i Netanya ble et trekkplaster da den første butikken ble åpnet for noen år siden. Ingen hadde forestilt seg den suksessen det ble. Ikke bare for Ikea, men også for de omliggende områdene. Folk kom langveis fra for å handle der. En venn av meg fortalte at et par fra Jerusalem kom et par timer forsinket til et bryllup i Netanya. Unnskyldningen var visstnok logisk nok: "Når vi kom helt fra Jerusalem, så er det jo klart at vi måtte først innom Ikea."

Ikea brant dessverre ned til grunnen i februar 2011. 400 mistet dermed arbeidet. Imidlertid forventes åpningen etter gjennoppbyggingen på forsommeren i år.

Imidlertid har møbelgiganten Kika åpnet et senter like i nærheten som er den første i Israel. Med 32 butikker i Østerrike og ytterligere 22 spredt over hele Sentral- og Øst-Europa, er Kika en av Europas ledende varemerker innen møbelbransjen. En stor folkemengde begynte å samle seg 3 timer før åpningen og de første 100 kundene fikk hver sin fotskammel. Nærmere 20 000 besøkte senteret i løpet av den første dagen.

Ordfører Miriam Feirberg-Ikar har lagt forholdene godt til rette for at slike populære møbelgiganter skal trekke folk fra hele Israel til Netanya. Hun har med denne velviljen gjort Netanya til det ledende møbelsenteret i landet. Alle ser nå frem til den forestående gjenåpningen av Ikea, ikke minst de 400 som igjen får sitt arbeide der.

Response: useful reference
    Neat Web site, Keep up the fantastic work. Appreciate it!

« eBay satser i Israel | Main | Netanyaforeningens 15-års jubileum »