onsdag
mar212012

Israel National Trail går gjennom Netanya

Foto: Torgeir RiskaIsrael National Trail er en tursti som krysser hele landet Israel på langs. Å gå gjennom National Trail, eller Shvil Israel, er en ny, fin måte å oppleve Israel på. Den strekker seg cirka 950 kilometer fra Dan, nær den libanesiske grensen i nord, til Eilat i sør. Hele turen fra nord til sør tar gjennomsnittlig 45 dager, men de fleste vandrerne går bare en del av den. Den går gjennom forskjellige naturlige faunaer, som er unike for Israel: Fjell, byer, hav og strender, ørkener og arv, arkeologi og religiøse steder hellige for alle monoteistiske religioner, for å nevne noen. Veien slynger seg langs de vakre strendene i Netanya. Turgåere finner her vakre strender med fascinerende promenader med underholdning og servering der turgåere kan få mat og vann for veien videre. I Netanya finnes det også en fastboende "trail engel" som tilbyr assistanse og losji i hjemmet sitt for vandrerne.

Foto: Torgeir RiskaTurgåere på stien kommer inn i det nordlige Netanya fra Beit Yanai Beach og følger strandsiden, opp på klippene og videre langs kystlinjen forbi Hotel Blue Bay Beach, vanntårnet, forbi den ortodokse Zanz Beach og videre på promenaden forbi Amphiteater og Haatzmaut Square. Ferden fortsetter sørover på promenaden forbi Hotel Carmel og Winter Pond - et naturlig vann, og Iris Reserve hvor de sjeldne Irisblomstene er i sin fulle prakt i februar og mars. Derfra sørover gjennom sanden til Poleg Beach som grenset opp til den forhenværende kjente språkskolen Ulpan Akiva.

For dem som er interessert, finnes videoer og mer detaljert stoff på www.israelnationaltrail.com.

Den israelske turgåers bønn lyder så: "Måtte National Trail og dens turgåere bli velsignet!"

Response: Hollister France
    Netanyaforeningen - Hjem - Israel National Trail går gjennom Netanya

« Vladimir Putin kommer til Netanya | Main | eBay satser i Israel »