fredag
mar052021

DANMARK, ISRAEL OG ØSTERRIKE INNGÅR VAKSINESAMARBEID

DANMARK, ISRAEL OG ØSTERRIKE INNGÅR VAKSINESAMARBEID

Den danske statsministeren Mette Fredriksen har i dag hatt et møte sammen med den israelske statsministeren Benjamin Netanyahu og kansleren fra Østerrike, Sebastian Kurz. På en pressekonferanse i etterkant kom det frem at Danmark, Israel og Østerrike vil etablere et felles utviklingsfond, som skal forske på vaksiner.

– Vi vil også skape en felles produksjon av vaksiner, sa Netanyahu.

Statsminister Mette Fredriksen mener at vaksineadgang vil være avgjørende i mange år fremover.

– Det er dette samtalene våre har handlet om. Et samarbeid, som skal gi oss avkastning i fremtiden. Vi har brakt vår viten sammen, sa Fredriksen under pressekonferansen, ifølge Berlingske.

De tre landene vil dele oppgavene mellom seg. Østerrikes oppgave skal tilsynelatende handle om fremstilling av ingredienser til vaksinen. Det kommer ikke frem hva Danmark sin hovedoppgave blir.

Israels statsminister åpner også for at andre land kan bli med i samarbeidet. Kilde VG

« Holocaust minnedagene 7. og 8. april 2021, ligger tett inntil uavhenighets dagen i Israel | Main | Nasarets arabiske ordfører med positive ord og ønsker for Israel »