lørdag
aug112012

Netanya satt verdensrekord i "sokkemosaikk"

Rekordmosaikken består av 12.000 sokker donert av Netanyas innbyggere.

Netanya kommune sikret seg i forrige måned en plass i Guinnes rekordbok for å ha laget verdens største "sokkemosaikk". Det var et lokalt kultursenter som, sammen med den italienske byen Ravenna, stod bak prosjektet. Ideen ble klekket ut av Yuti og Anat Shamai - to kunstnere fra Netanya. "Tanken var å involvere flest mulig mennesker. Vi bestemte oss for å bruke et materiale som er tilgjengelig i alle husstander og valgte derfor å satse på sokker", uttalte Yuti Shamai til den israelske avisen Yediot Aharonot.

Netanya kommune ba innbyggerne om å donere sokker til prosjektet. Men det var én betingelse. Sokkene måtte være rene. Netanyas befolkning stilte opp og til sammen ble det samlet inn 12.000 sokker. Sokkene ble satt sammen på Uavhengighetsplassen i sentrum av Netanya. Også i denne delen av prosessen stilte byens innbyggere opp og hjalp til. "Vi har laget historie med noe som er positivt, morsomt og som vil komme Netanyas befolkning til gode", sa Anat Shamai.

Den gamle rekorden bestod av 4.000 sokker.

Kilde: Yediot AharonotFoto: Chen Leopold

Response: Check This Out
    Great Site, Continue the beneficial work. Thanks!

« Libyas jøder | Main | Ingen europeisk suksess for Maccabi Netanya »