mandag
jan302012

Netanyaforeningens 15-års jubileum

Jubileumsfesten ble gjennomført på en vellykket måte i Madlamark bydelshus 23.09.2011. De 150 fremmøtte deltagerne koste seg gjennom et variert program av prominente personer som har betydd mye for foreningens fremme i disse årene, sang, musikk, mat etc.

Nestformann Trygve Brekke geleidet det hele som møteleder som bandt det hele sammen på en elegant måte. Denne gangen var Ofer Hamami vår gjest fra Israel. Han arbeidet i sin tid tett sammen med Shulamith Katznelson på Ulpan Akiva i Netanya som delvis administrator, men er mest kjent for den evnen han har til å formidle hebraisken på en nesten lekende lett måte inn i tilhørerne gjennom sang/musikk og illustrasjoner. Han trakterer nær sagt det som finnes av instrumenter, noe vi fikk en smak av. Shofaren hans imponerer alltid og hans lune humor dannet et godt grunnlag i festen. Han hadde også med en hilsen fra Netanya kommune som lød således:

Welcome all friends,

The city of Netanya congratulates the Association of Friendship between Stavanger & Netanya for its 15th birthday. The city of Netanya and its residents have benefited throughout the years from these relationships - and we hope Stavanger did so as well. 15 years of exchanges, delegations which visited each other - especially we would like to thank you for all your kindness in hosting terror victims who were hosted by you so warmly and generously, who returned home with hope and full of energy. All friendly ties which were built between people of both cities prove to us that no matter how far one has to fly - inside his heart there is always the feeling of love and acceptance. We all wish and hope for many more years of such tight ties between Netanya & Stavanger.

Bless you all.

Edna Spitzer, Twin cities dept., Netanya Municipality

Leif Måsvær og Trygve BrekkeLeif Måsvær var ordfører i Stavanger da spørsmålet om vennskapsby i Israel kom på bane og han berettet en del fra den tiden. Uten ham og Trygve Brekke, som da hadde med vennskapsbyer å gjøre, hadde vi vel neppe hatt noen vennskapsby i Israel i dag.

Dagens varaordfører i Stavanger, Bjørg Tysdal Moe, er nok den som har hatt mest kommunal kontakt med Netanya gjennom årene. Hun har tatt i mot delegasjoner av alle størrelser fra Netanya og selv vært der nede flere ganger. Hennes engasjement er og har vært en stor velsignelse for Netanyaforeningen.

Formannen i Netanyaforeningen hadde også en historisk oversikt sett fra Ofer Hamamiforeningens side. Medlemmenes betydning ble vektlagt. Det som så langt har særpreget arbeidet i foreningen, er nemlig dugnandsinnsatsen til medlemmer og styret. Hver gang en ny utfordring som delegasjonsbesøk med ungdom, sport, kommune eller terrorofre har kommet, har dugnadsinnsatsen i form av vertskap, matlaging, guiding, buss/biler med sjåfører og mange andre små og store viktige detaljer lagt seg til rette. Da Israel er et industriland, i motsetning til de fleste andre sammenlignbare vennskapsbyene til Stavanger som blir regnet som utviklingsland, får vi ikke adgang til å søke om tilskudd fra Nord/sør-foreningen, Utenriksdepartementet og andre, er det stort sett dugnadsinnsatsen som har gjort utslaget på de mange gode resultater som er oppnådd med relativt lite penger. Medlemmenes innsats er den viktigste og beste ressursen Netanyaforeningen har.

Som alltid spiller maten en sentral rolle på våre fester og samlinger. Det ble en herlig blanding av israelsk og norsk inspirasjon. Kyllingene, salaten og en del kaker, ble sponset av lokale firma, noe vi satte stor pris på. Stemningen rundt bordene krydret det hele til en stor suksess!

I forbindelse med jubileumsfesten laget Per Åge Skretting en meget god video som anbefales på det varmeste. Den kan bestilles hos Per Åge Skretting, telefon 900 58 503, e-post: pea-skr@online.no. Oppgi adresse og telefonnummer i bestillingen.

« Netanya som attraktivt møbelsenter | Main | Fotball-EM til Netanya i 2013 »