onsdag
nov022011

Israel vurderer felles flyplass med PA i nærheten av Netanya

De israelske flyplassmyndighetene (IAA) vurderer å bygge en flyplass ved Poleg-stranden sør for Netanya, i følge IAAs formann, Ovadia Eli. Tanken er at Israel og de palestinske myndighetene i fellesskap skal drifte flyplassen. En tunnel fra Vestbredden til flyplassen skal gjøre det mulig for palestinere å komme til og fra flyplassen. Samtaler om forslaget er blitt gjennomført på høyt nivå og tidligere statsminister i Storbritannia, Tony Blair, skal være involvert i saken.

Eli presenterte forslaget om en ny flyplass på en konferanse som ble avholdt på Ben Gurion flyplassen. Han understreket at det fortsatt ikke er tatt noen avgjørelse om Israel skal bygge en ny internasjonal flyplass i det hele tatt. Økonomi er blant punktene som er med å avgjøre en slik beslutning. Byggingen av en ny flyplass, dersom det blir vedtatt, ligger minst et tiår frem i tid. En felles flyplass vil kunne hindre konkurranse om luftrommet, noe som ville vært tilfelle dersom PA skulle bygge sin egen flyplass.

Kilde: HaAretz

« Fotball-EM til Netanya i 2013 | Main | Velkommen til jubileumsfeiring »