mar132005

Behandlingsreiser til Dødehavet

En av våre medlemmer, Elisabeth Dramsdal, har tatt initiativ til å arrangere gruppereiser til Dødehavet for behandling av kroniske sykdommer som revmatisme, muskel- og skjelettlidelser.

Det store Lot Spa Hotell ved Dødehavets bredd er oppkalt etter bibelens Lot og tar sikte på å være et like gjestfritt sted som hjemmet til Lot i sin tid var. Det er ved Lot Spa Hotell at de norske pasientgruppene får behandling av norske og lokale behandlere.

Bibelens Lot praktiserte den berømte gjestfriheten sin i byen Sodoma, som i dag antageligvis ligger på Dødehavets bunn. Da Lot rømte, fikk han lov til å ta inn i småbyen Tsohar. Den ligger i dag ved sørbredden av Dødehavet ved Ein Bokek. Og det er der man i vår tid finner Lot Spa Hotell.

Hotellet har en nydelig strand for de helsebringende badene i Dødehavet. Det har også ferskvannsbasseng, innendørsbasseng med dødehavsvann og en stor mengde andre behandlingstilbud med de forskjellige typene gjørme og kjemikalier som Dødehavet er så rikt på. Dødehavet er nemlig en saltlake av en innsjø uten levende organismer, men mudderet som hentes opp fra bunnen av havet er stinn av mineraler. Mengden salt er så stor at dagens nyheter kan leses og fordøyes mens vann og mineraler gjør huden din silkemyk. Temperaturen i vann og på land holder behagelige 28 grader, her blir verken fingre eller tær krøllete selv om du flyter rundt i timesvis. Konsentrasjonen av mineraler er mange ganger høyere enn andre steder i verden. Det finnes flere studier som viser at funksjonsevnen bedres etter et tre til fire ukers opphold. Tyskere og dansker har visst dette i flere tiår. Nå er det på tide at norske revmatikere også får kjenne dette på kroppen. I tillegg til mineralene i Dødehavet, er lufta her nede også stinn av andre godsaker for kroppen. Blant annet er surstoffmengden ti prosent høyere enn vanlig, og den store mengden brom i lufta gjør musklene avslappet og sinnet lettere, sier allmennlege Rune Dramsdal, som har hendene fulle med å undersøke og ta prøver av de norske pasientene sammen med sjefen for klinikken, doktor Marco Harari.

"Vi må heller ikke glemme å nevne at lufta er kjemisk fri for allergener. Derfor kan stedet trygt anbefales til allergikere. I tillegg jobbes det med å utvikle et rehabiliteringsopplegg tilpasset hjertepasienter", legger Elisabeth til.

En pilotgruppe som bestod av 28 pasienter og et norsk behandlerteam på fem, fra Kristiansand til Vadsø, var i november på et 21 dagers behandlingsopplegg ved Lot Hotell ved Dødehavet. Det var snakk om godt voksne mennesker, hovedsakelig over 60 år. I disse dager er en ny pasientgruppe og behandlingsteam der nede. Alle vi snakket med merket store fremskritt og var kjempefornøyde. Alle meldte om mindre forbruk av medikamenter og bedret livskvalitet. Overlege Elisabeth Dramsdal har som neste mål å få dette behandlingsoppholdet godkjent og betalt av norske myndigheter. Hun forteller at staten hvert år bruker 80 millioner kroner på opplegg i Slovenia, Tyrkia, Gran Canaria og Spania. Muskel- og skjelettsykdommer og revmatisme er de sykdommer som øker mest, og disse pasientene har behov for langtidsbehandling.

Ved Dødehavet er langtidseffekt av behandlingen veldokumentert gjennom internasjonal anerkjent forskning de siste 30 årene. Danmark og Tyskland har vært etablert med egne behandlingsenheter i en årrekke. Det er på høy tid at også nordmenn får tilgang og mulighet til dette høyt kvalifiserte behandlingsopplegget.

Kilder: Dagen, Stavanger Aftenblad, Allers og intervju.

Wonderful Webpage, Preserve the useful job. Thanks a ton.
    Response: click site
    Superb page, Carry on the beneficial work. Many thanks!
    Response: United Cash Loans
    Response: Judge Ray Harding
    Response: judge ray harding
    Response: Stefan
    Response: United Cash Loans
    Response: roofind auckland
    Response: senuke
    Response: Langley SEO
    Response: fitness nutrition
    Response: clock movement kit
    locate the best replacement parts for battery operated clocks that is available and in stock and reasonably priced get it now only!
    Netanyaforeningen - Hjem - Behandlingsreiser til

« Tilbud for den spreke... | Main