OL: Er øyeblikk av stillheten for første gang, for ofrene for massakren i München
2021-07-24
Netanyaforeningen admin in Kjersti Inga Haaland

Av JERUSALEM POST-PERSONALE

23. JULI, 2021 14:44

Et øyeblikks stillhet ble holdt i åpningsseremonien til OL i Tokyo for de israelske ofrene for München-massakren i 1972.

Under OL i 1972 ble 11 israelske idrettsutøvere og trenere myrdet av åtte palestinske terrorister i München.

Dette er første gang ofrene ble hedret i åpningsseremonien til de olympiske leker.

I 2012 avviste Den internasjonale OL-komiteen en internasjonal kampanje til støtte for et øyeblikks stillhet for å ære München-massakrenes ofre, da daværende IOC-president Jacques Rogge kalte det "upassende".

To dager før de olympiske leker i 2016 i 2016, hedret en spesiell seremoni holdt av brasilianske og israelske tjenestemenn israelerne drept av palestinske terrorister i München.

Et øyeblikk av stillhetens ble også holdt til ære for COVID-19-ofre over hele verden.

Kilde: Jerusalem Post

Article originally appeared on Netanyaforeningen (http://netanyaforeningen.no/).
See website for complete article licensing information.