Nytt fra Netanya
2014-01-12
Netanyaforeningen admin in Arne Karlsen

Netanya kommune etterlyser personer som snakker engelsk, arameisk, spansk, russisk og fransk og som kan hjelpe innbyggere i tilfelle en krisesituasjon. Leger, sykepleiere, ingeniører og sjåfører er blant yrkesgruppene det søkes etter.

Ordfører Miriam Fierberg-Ikar har bedt innbyggerne i Netanya om å bidra med økonomisk støtte til en av byens soldater. Soldaten mistet familien sin i Kaluga, Russland. Målet med innsamlingsaksjonen er å få nok penger til å hente soldatens mor, far og to brødre til Israel slik at de kan begraves der. Dette vil koste 20 000 dollar. Donasjoner kan gis på kontonummer 33602354 i Bank Leumi, Branch 950.

En sikkerhetsøvelse ble gjennomført i Netanya i desember 2013. Rådhuset, politiet, brannvesenet, Magen David Adom, Laniado-sykehuset og elektrisitetsselskapet deltok i øvelsen. 250 mennesker var involvert i det vellykkede øvelsen.

Netanyas kommunebudsjett for 2014 har blitt godkjent. Viktige satsingsområder dette året er utdanning, velferd, miljø og vedlikehold.

Miriam Fierberg-Ikar har annonsert at den nylig avdøde komikeren Sefi Rivlin skal hedres ved at kultursenteret i Kiriat HaSharon skal oppkalles etter ham.

En delegasjon fra Netanyas vennskapsby i Ungarn, Siofok, besøkte nylig Netanya. Eva Hersti, president i vennskapsforeningen for Siofok og Netanya, besøkte rådhuset. Men seg hadde hun sin ektemann. Der mottok de et diplom for deres langvarige frivillige arbeid med ungdommer i Netanya. Disse ungdommene får alltid en varm velkomst når de besøker Siofok. Ekteparet Hersti har hatt ansvaret for å restaurere den jødiske gravlunden i Siofok. De har også arbeidet for å få på plass et minnesmerke over jødene som ble drept under andre verdenskrig.

To nye hoteller, Alma og Paradiso, har åpnet i Netanya. Eierne er immigranter fra Frankrike som har bestemt seg for å investere i turisme. Enda et hotell er under planlegging. Det skal hete West Lagoon og skal stå ferdig i løpet av 2015. Prislappen er på 250 millioner shekel.

Foto: Shlomo Avni

Article originally appeared on Netanyaforeningen (http://netanyaforeningen.no/).
See website for complete article licensing information.